Dr Albin | Mobilny serwis rowerowy | Blender Bike

Dziurawa dętka. Niekwestionowana królowa w konkursie na najczęstsze awarie roweru. Zdarzyło się to każdemu bez wyjątku. Na szczęście nie jest to tak straszna i trudna usterka, jak mogło by się wydawać.

Jak wymienić dętkę w rowerze - poradnik krok po kroku

jak wymienić dętkę w rowerze?

Jak zdjąć koło z roweru?

Aby zdjąć koło, najpierw odblokuj hamulec. W celu otwarcia V-breake`a i cantilevera zdejmij linkę z wieszaka znajdującego się przy końcu jednego z ramion. Hamulec szczękowy ma do tego specjalną blokadę. “Tarczówka” nie wymaga żadnego odblokowania. Następnie odkręć koło. Może ono być zamocowane przy pomocy nakrętek (w nowych rowerach coraz rzadziej), szybkozamykacza lub sztywnej osi. Do odkręcenia nakrętek będziesz potrzebować klucza. Najczęściej spotykany jest ten o rozmiarze 15 mm, ale czasami w przednich kołach spotkać można 13 i 14 mm. Odradzam klucze nastawne, ponieważ zbyt łatwo niszczą nakrętki. W przypadku szybkozamykacza, jak sama nazwa wskazuje, otwieramy dźwignię i luzujemy śrubkę. Sztywna oś przechodzi przez ramę/widelec i piastę. Wystarczy ją odkręcić, po czym wyjąć z koła i gotowe.

Demontaż przedniego i tylnego koła

O ile zdejmowanie przedniego koła nie powinno stanowić problemu, tak tylne koło może być nieco podstępne. Główna różnica jest w rodzaju biegów/przerzutki w jaką wyposażony jest Twój rower. W przypadku klasycznej przerzutki montowanej do haka wystarczy złapać za wózeki odciągnąć go lekko do tyłu, by koło samo wypadło z widełek ramy. Sprawa komplikuje się, gdy mamy piastę z biegami wewnętrznymi. Tu trzeba umieć rozpiąć przekładnię biegów. Ale to już temat na oddzielny wpis.

Jak zdjąć oponę z obręczy?

Następny krok polega na zdjęciu opony z obręczy. O ile ogumienie nie siedzi zbyt ciasno na rawce, powinno poddać się sile rąk. Bardziej oporne egzemplarze będą wymagały użycia łyżek do opon. Nie masz swoich i brakuje Ci czasu na zakupy a bardzo się spieszysz? Użyj widelca lub łyżki kuchennej. Nie muszę pisać, że chodzi mi o rączkę widelca, prawda? W żadnym wypadku nie próbuj tego śrubokrętem, nożem, czy innym ostrym narzędziem. Możesz uszkodzić oponę.

najczestsza-usterka-w-rowerze

Jak sprawdzić wnętrze opony?

Zdejmowanie opony najlepiej zacząć od spuszczenia resztki powietrza. Na pewno ułatwi to dalsze kroki. Zacznij od przeciwnej strony do wentyla. Na początek ściągnij jedną stronę opony z obręczy. Przez powstałą szczelinę wyjmij starą dętkę i przesuwając palcami po wewnętrznej stronie opony sprawdź, czy nie zostało tam szkiełko, cierń, czy inne ciało obce, które spowodowało Twój przymusowy postój. Nie rób tego za szybko, łatwo jest skaleczyć się w palec ostrą krawędzią. Podczas sprawdzania wewnętrznej strony, warto przyjrzeć się przy tej okazji bieżnikowi. Jeżeli jego wzór jest tylko mglistym wspomnieniem, trzeba od razu wymienić oponę. Guma cienka jak papier będzie się łatwo przebijać.

Montaż nowej dętki w rowerze

No dobrze. Na razie była ta łatwiejsza część zadania. Teraz trzeba to wszystko złożyć by móc na tym jechać. Zaczynamy od umieszczenia jednej strony opony na obręczy. Profesjonaliści ustawiają napis na oponie na wysokości wentyla. Ułatwia to odnalezienie go w pośpiechu. Ale nie ma sobie co zaprzątać głowy drobiazgami.

Jak prawidłowo włożyć dętkę?

Przed zamontowaniem nowej dętki, jedni lekko ją pompują przed włożeniem, inni nie. Ja należę do tej drugiej grupy i wkładam do opony całkowitego flaka. W przypadku wąskiego balonu nie muszę się tak siłować przy naciąganiu opony na rawkę. Dopiero teraz nałóż drugą stronę opony i lekko napompuj. Zacznij montaż od włożenia wentyla do otworu w obręczy i zaczynając od niego kontynuuj rękami do przeciwległej strony. Pod koniec, kiedy guma może stawiać opór, użyj łyżek. Uważaj przy tym, aby nie uszkodzić dętki.

Sprawdzenie i pompowanie opony

Następnie palcami odciągnij stopkę opony i na całym obwodzie sprawdź, czy nie widać dętki. Może się to wydawać przesadą, ale nawet mi kilka razy w roku zdarza się, że opona “przyszczypnie” dętkę. Na koniec napompuj koło w zakresie rekomendowanego ciśnienia, które możesz odczytać na bocznej ściance opony. Wyrażone jest ono w barach lub PSI. Uważaj, by podczas pompowania opona nie wyskoczyła z obręczy. Zakończyć się to może bardzo efektownym wystrzałem.

Zakładanie koła z powrotem na rower

Tak przygotowane koło zakładamy na rower. Montując koło dociśnij rower do podłoża. Unikniesz w ten sposób “uciekania” koła. Pamiętaj, że szybkozamykacz, to nie jest taka śmieszna śrubka. Dźwignię najlepiej jest ustawić poziomo do podłoża i dokręcić śrubkę po drugiej stronie. Po uzyskaniu oporu zamknij dźwignię, zablokuj z powrotem hamulec i unieś rower tak, aby koło mogło się swobodnie obrócić. Jeżeli wszystko przebiegło zgodnie z planem, koło kręci się płynnie i bezszelestnie.

Wskazówka przy hamulcach tarczowych

Tutaj mała uwaga do hamulca tarczowego. Oś piasty nie jest idealnie prosta i zdarza się, że przez to tarcza jest minimalnie przechylona. Nie łap od razu za klucze i nie ustawiaj zacisku od nowa. Poluzuj szybkozamykacz i obróć odrobinę oś. Powinno to poprawić sytuację.

Dlaczego warto ćwiczyć wymianę dętki w domu?

Nie ma nic gorszego od uczenia się wymiany dętki gdzieś na trasie. Dlatego warto przećwiczyć tę umiejętność w domu. Pamiętaj, że jeśli któryś etap jest dla Ciebie niejasny, możesz przyjść i zapytać kogoś z personelu serwisu. Na pewno chętnie rozwieją wszelkie wątpliwości.

Zapoznaj się z naszym wpisem o najczęstszych usterkach rowerowych. Kliknij tu.

Warsztaty i serwis rowerowy w Krakowie

A jeśli chcesz nauczyć się takich rzeczy na żywo, to w naszym nowym lokalu przy ul. Narutowicza 19 w Krakowie prowadzimy często warsztaty rowerowe. Uczymy tam, jak dbać o rower, jak wymieniać dętkę i wiele innych przydatnych rzeczy. Uczestnicy mają dostęp do profesjonalnych narzędzi rowerowych, centrownicy, kluczy oraz – co najważniejsze – do naszych umiejętności i doświadczenia.

A dla mniej cierpliwych (albo tych, którzy wolą mieć to zrobione od ręki 😉 prowadzimy także serwis rowerowy przy ul. Radziwiłłowskiej 19 i ul. Narutowicza 19.

Podsumowanie

Jak widzisz, wymiana dętki w rowerze to nie czarna magia. Trochę wprawy, odrobina cierpliwości i można poradzić sobie samemu, nawet w trasie. Warto jednak przećwiczyć to w domu, żeby na szlaku nie zaskoczyła Cię bezradność. A jeśli masz ochotę, żeby zrobić to razem z nami – wpadaj na warsztaty rowerowe w naszym lokalu przy ul. Narutowicza 19 w Krakowie. Tam pokażemy Ci nie tylko, jak wymienić dętkę, ale też jak lepiej zadbać o rower na co dzień.

A gdyby cierpliwości zabrakło albo czasu było za mało – zapraszamy do naszego serwisu rowerowego w Krakowie, przy ul. Radziwiłłowskiej 19 oraz ul. Narutowicza 19. Zadbamy o Twój rower, żebyś Ty mógł spokojnie cieszyć się jazdą.

Naprawa usterek rowerowych

Jeśli awaria roweru przydarzy się Ci w Krakowie lub okolicy, to możemy polecić nasz serwis rowerów – stacjonarny i mobilny.

Jesteśmy do Twojej dyspozycji:

Serwis rowerowy ul. Radziwiłłowska 19

Serwis Rowerowy ul. Narutowicza 19

serwis rowerowy dr albin ul. Narutowicza 19 Kraków
Zostaw komentarz

Komentarz

Rowerowe Historie – Platt Fields Bike Hub

Ten film to dla mnie coś więcej niż zwykły materiał dokumentalny. To osobista historia. Rodzinna historia. I trochę też podróż sentymentalna do miejsca, które łączy w sobie pasję, społeczność i rowery – czyli wszystko to, co naprawdę się liczy.

PRZEJDŹ DO WPISU
najczęstsze usterki rowerowe
Najczęstsze usterki rowerowe

Zima dla każdego rowerzysty to ciężki okres. Jedni kręcą kilometry na trenażerach, inni pomimo niesprzyjających warunków trenują na zewnątrz. Jeszcze inni przebierają nerwowo nogami i dopieszczają swoje maszyny w zaciszu domu. I kiedy wreszcie pogoda pozwoli na pierwsze jazdy, wszyscy wymienieni ochoczo ruszają w trasę.

PRZEJDŹ DO WPISU
up

Zmiana godzin pracy

W dniach 27.12 i 28.12.2024 nasz serwis i sklep będą zamknięte.
Za utrudnienia serdecznie przepraszamy :(